2023.10.10

“Kep1er is coming, yay! Yay! Yay!”

Kep1erが9月25日に‘Galileo’で5ヶ月ぶりにカムバックした。

Kep1er?Galileo?これは天文学の話ですか?

いいえ、これはKPOPの話です。

Kep1erは2021年に韓国Mnetで放送(日本ではAbemaで無料配信)された日中韓ガールズグループオーディション番組「GirlsPlanet999」(通称ガルプラ)から生まれた9人組KPOPガールズグループだ。

応募総数1万3千人の中から選ばれた9人のメンバーは

ユジン、チェヒョン、ダヨン、ヒュニンバヒエ、ヨンウン、イェソの韓国人6人と、マシロ、ヒカルの日本人2人、そして最後に中国人のシャオティンだ。

Kep1er made a comeback on September 25th with ‘Galileo’ after a 5-month hiatus.

Kep1er? Galileo? Is this about astronomy?

No, this is about KPOP.

Kep1er is a 9-member KPOP girl group that was formed from the Korean, Chinese, and Japanese girl group audition program called “GirlsPlanet999” (commonly known as Galpla), which was broadcasted on Mnet in Korea in 2021 (and streamed for free on Abema in Japan).

The 9 members were chosen from a total of 13,000 applicants:

YUJIN, CHAEHYUN, DAYEON, HUENING BAHIYYIH, YOUNGEUN, and YESEO from Korea, MASHIRO and HIKARU from Japan, and finally XIAOTING from China.

Kep1er | FIRST IMPACT

2022年1月3日、1stミニアルバム「First Impact」でデビュー。初動20万枚以上を売り上げ、当時のKPOPガールズグループデビューアルバムの初動売り上げ1位を記録。

iTunesチャートでは日本を含む14の国と地域でアルバムチャート1位を獲得し、グローバルアルバムチャートでは2位を記録。

On January 3, 2022, they debuted with their 1st mini-album “First Impact”. They sold over 200,000 copies in the first week, setting a record for the highest first-week sales of a KPOP girl group debut album at that time.

They also achieved 1st place on the album charts in 14 countries and regions, including Japan, on the iTunes chart. In the global album chart, they reached 2nd place.

タイトル曲「WADADA」は世界中で大ヒットし、ミュージックビデオはわずか3ヶ月で1億再生突破、TikTokでは#WADADA Challengeが大バズりし、累計6億ビュー突破、そして本国韓国でもデビューから12日という史上最短での地上波音楽番組1位を記録し、華々しくデビューしたKep1er。

日本でもその人気は凄まじく、2022年9月に幕張メッセイベントホールで行われたJapan Deview Showcaseでの3公演約2万席のチケットが一般発売から3分で完売、2022年オリコン年間ランキングアーティスト別セールス部門新人ランキングでは海外アーティストでありながら1位を獲得。

The title track “WADADA” has become a huge hit worldwide, with the music video reaching over 100 million views in just 3 months. The #WADADA Challenge on TikTok has also gone viral, accumulating over 600 million views. In their home country of Korea, Kep1er achieved the remarkable feat of reaching the number 1 spot on a terrestrial music program just 12 days after their debut.

Their popularity in Japan is also extraordinary. During the Japan Deview Showcase held at Makuhari Messe Event Hall in September 2022, tickets for the three performances, totaling about 20,000 seats, sold out within 3 minutes of general release. In the 2022 Oricon Yearly Ranking’s Artist Sales category for newcomers, Kep1er, despite being an overseas artist, claimed the top spot.

【オリコン年間】Kep1erが年間セールス新人1位、SNSで人気の「WA DA DA」がけん引

第64回日本レコード大賞 – 公益社団法人 日本作曲家協会

さらに「第64回日本レコード大賞」では「特別賞」を受賞し、2022年はまさに飛ぶ鳥を落とす勢いだったKep1er。そして、その勢いそのままに今年の5月から6月にかけて初の単独コンサートを実施。東名阪3都市6公演のアリーナツアーを行い、約5万人を動員。最終日の神戸ワールド記念ホールのコンサートはLeminoで有料配信もされ、大盛況のうちに初のツアーは幕を閉じた。

著者も東京代々木第一体育館2公演、愛知スカイエキスポ1公演、神戸ワールド記念ホール1公演と6公演中4公演参戦し、すべてのコンサートで落涙するという初めての経験をした。

まだ彼女たちが何者でもなかったガルプラからずっと見てきて、応援してきて、1万人以上の会場をファンで埋め尽くしてるだけでも泣けるのに、最初から最後まで全力でパフォーマンスし、ガルプラでのシグナルソング「O.O.O」を歌って踊る彼女たちを見て泣くな!というのが土台無理な話なのである。これはきっと、全てのKep1ian(Kep1erのファンネーム、ケプリアンと呼ぶ)が同意してくれる筈だ。

Furthermore, at the “64th Japan Record Awards,” Kep1er won the “Special Award” [^1^], and in 2022, they were truly unstoppable. Additionally, they held their first solo concert from May to June this year. They conducted an arena tour in three cities: Tokyo, Nagoya, and Osaka, with a total of six performances, attracting approximately 50,000 people. The concert at Kobe World Memorial Hall, the final day, was also paid streamed on Lemino, and the first tour ended in great success.

As an author, I attended two performances at Tokyo’s Yoyogi First Gymnasium, one performance at Aichi Sky Expo, and one performance at Kobe World Memorial Hall, experiencing the first-time phenomenon of shedding tears at all four concerts.

I have been watching them since they were nobody in Galprah [^2^], supporting them and being moved to tears by just seeing them fill venues with over 10,000 fans. And it’s impossible not to cry when you see them giving their all in performances from start to finish, singing and dancing their signature song “O.O.O” from Galprah! This is something that all Kep1ians (the name for Kep1er’s fans, called Keprians) would surely agree with.

そして、そんなKep1erが4月に発売した「LOVESTORUCK!」以来、約5ヶ月ぶりに5枚目のミニアルバム「Magic Hour」を引っ提げ帰ってきたのだ!

And now, Kep1er has returned with their 5th mini album “Magic Hour” after about 5 months since the release of “LOVESTORUCK!” in April!

Kep1er | Magic Hour

Kep1er | LOVESTRUCK!

タイトル曲の「Galileo」はディスコパンク調の軽快な曲で、恋に落ちた少女が「好き」という感情を観察し、だんだんと「恋」について知っていく過程が描かれている。

MVはピンク色が印象的に使われており、今年世界中で大ヒットした映画「バービー」の世界観に通ずるものがあり、「Galileo」の曲調は「バービー」の主題歌であるデュアリパの「Dance The Night」を可愛いに振り切り、そこにKPOPをまぶした様な曲となっており、とにかく聞いてるだけで自然と笑顔になる「これこそがKep1erだ!」と言える良曲だ。

この「Galileo」が収録されたミニアルバム「Magic Hour」はiTunesのグローバルアルバムチャート2位、ヨーロッパのiTunesアルバムチャートTOP 10、そして日本を含む9つの国と地域のiTunesアルバムチャートで1位を記録と相変わらずの国際的な人気を証明した。残りわずかとなった2023年下半期もKep1erがきっと世界を盛り上げてくれるだろう。

という風に、本当は綺麗にこのコラムを締め括りたいのだがそんな訳にもいかないのがKep1erの現状なのだ。恐らく、何も知らない人がここまで読んで受ける印象はKep1erってえらく人気なんだなぁということだろう。だが、実際のところKep1erが順風満帆かというとそうではない。

グローバルな視点で言えば確かにKep1erは人気グループで間違いない。日本でアリーナツアーが出来るガールズグループは限られているし、ここ日本においてはKPOP ガールズグループの中ではTOPグループの一つと言っても過言では無い。

The title track “Galileo” is a lively disco-punk style song, depicting the process of a girl who falls in love observing the emotion of “liking” and gradually learning about “love”.

The music video prominently features the color pink and shares a similar world view to the hit movie “Barbie” that took the world by storm this year. The melody of “Galileo” is a cute rendition of the theme song “Dance The Night” by Dua Lipa, with a touch of KPOP mixed in. It’s a great song that makes you naturally smile just by listening to it, and truly represents Kep1er!

The mini album “Magic Hour,” which includes “Galileo,” proved its continued international popularity by reaching 2nd place on the global iTunes album chart, the top 10 on the iTunes album chart in Europe, and 1st place on iTunes album charts in 9 countries and regions, including Japan. Even in the remaining second half of 2023, Kep1er will surely continue to energize the world.

That’s how I’d like to wrap up this column beautifully, but unfortunately, that’s not the current situation for Kep1er. Perhaps, someone who knows nothing about them would read this and think, “Kep1er is really popular!” However, in reality, Kep1er is not all smooth sailing.

From a global perspective, it is true that Kep1er is a popular group. There are limited girl groups in Japan that can hold arena tours, and it is not an exaggeration to say that Kep1er is one of the top groups among KPOP girl groups in Japan.

だが、韓国では様相がガラリと変わる。

However, in Korea, the situation changes completely.

Melon

韓国最大の音楽ストリーミングチャートMelonチャートで「Galileo」は初日の636位が最高位。Kep1erと同じくKPOP第4世代にカテゴライズされている、IVE、NewJeanes、LE SSERFIM、aespaなどのグループは新曲を出せばMelonチャートでTOP 10に入ってくるのを考えると、「Galileo」の最高位636位という数字がいかに悪い数字かが見て取れる。

さらに、デビューアルバムで初動20万枚以上売り上げた筈が、今作「Magic Hour」は初動10万8千枚とデビュー時から約半減している。要するにどういうことかと言うと現状韓国ではKep1erの新曲を聴いている人はほとんどいないし、CD売り上げの点から言ってもファンの母数が減っているのは明らかなのである。

Kep1erは期間限定グループで活動期間は2年半しか無く、来年の7月には解散が決まっている。つまり、解散までもう10ヶ月切っているこの状況でKep1erを推している身としてはKep1erの現状がハッキリ言ってツラい。

だが、日本では相変わらずの人気ぶりで、「Magic Hour」の発売日には渋谷タワレコに長蛇の列が出来ており、著者も30分程並んで購入した。予約してるのに並ばないと買えないという状態に陥るほどの盛況ぶり。

数日後には日本中のタワレコで売り切れ店が続出したほど。

だから、日本と韓国での人気のギャップに正直困惑している。なんなら今回のアルバムは先に記した様に世界中のiTunesで売れていて、売れてない韓国のミュージックシーンが特殊なんじゃないかとさえ思えてくる。

先ほど言及したIVE、NewJeanes、LE SSERFIM、aespaなどのグループは4人から6人のグループで、おしゃれ、洗練、先鋭的といったワードが思い浮かび、これまでのKPOPとは一線を画している。このあたりのグループの煽りをモロに受けてるのがKep1erだ。Kep1erは大人数グループでワイワイ楽しいダンスミュージックという良くも悪くも第3世代KPOPの香りを色濃く残している。

そのせいか、一部ではKep1erはダサいとまで言われる始末。だが、著者はKep1erをダサいだなんて思ったことないし、これからだってそうは思わない。他人が好きな音楽をダサいと言う人が一番ダサい。

音楽なんてその人の趣味趣向がハッキリと出るモノで他人がとやかく言うもんじゃないし、あと10ヶ月を切った活動期間の中でそんな人たちを見返してほしいし、Kep1erなら出来ると信じている。

Kep1er is Back.

Kep1erの旅路は終わらない。

In the Melon chart, the largest music streaming chart in Korea, “Galileo” reached a peak position of 636 on its first day. Groups like IVE, NewJeanes, LE SSERFIM, aespa, and others, who are categorized as the 4th generation of KPOP, can enter the top 10 on the Melon chart when they release new songs. This shows how low the number 636, which is the highest position of “Galileo,” is.

Furthermore, although Kep1er’s debut album was expected to sell over 200,000 copies in the first week, their latest album “Magic Hour” has only sold around 108,000 copies in its first week, which is approximately half of their debut sales. In other words, very few people in Korea are listening to Kep1er’s new songs, and it is evident that the number of fans has decreased based on the CD sales.

Kep1er is a temporary group with a lifespan of only 2 and a half years, and they are scheduled to disband in July next year. In the current situation, with less than 10 months left until their disbandment, it is honestly tough for someone like me who supports Kep1er.

However, in Japan, they still maintain their popularity. On the release day of “Magic Hour,” there was a long line at Shibuya Tower Records, and the author also waited for about 30 minutes to make a purchase. It was so popular that even with a reservation, you had to wait in line to buy it.

A few days later, stores across Japan, including Tower Records, sold out of copies.

So, I’m honestly confused about the popularity gap between Japan and South Korea. In fact, this album is selling on iTunes worldwide as I mentioned earlier, and it makes me wonder if the music scene in Korea, which is not selling well, is unique.

Groups like IVE, NewJeanes, LE SSERFIM, aespa, and others mentioned earlier are groups of 4 to 6 members. Words like fashionable, sophisticated, and cutting-edge come to mind, and they are different from the previous KPOP. Kep1er is directly influenced by these groups. Kep1er is a large group that embodies fun dance music, whether it’s good or bad, and strongly retains the scent of the third generation of KPOP.

Because of that, some people even say that Kep1er is uncool. However, the author has never thought of Kep1er as uncool, and will not think that way in the future. The people who call other people’s music uncool are the uncoolest.

Music is something that clearly reflects a person’s taste and preferences, and it’s not something for others to criticize. I hope that in the remaining 10 months of their activities, they will show those people what they are capable of, and I believe Kep1er can do it.

Kep1er is Back.

Kep1er’s journey is not over.

(SKOOTA KPOP部)